Befintliga och planerade vätgassatsningar i regionen är viktiga att väga in vid planering av tankstationer för vätgas - se bild här.
Industrier, järnväg, EU-krav och förväntad efterfrågan spelar in när strategiska punkter för vätgastankstationer kartläggs i Jämtlands och Västernorrlands län.
Projekt Förnybart i tanken har upphandlat konsultföretaget WSP för att analysera var det är mest strategiskt att placera vätgastankstationer för tunga fordon i Jämtlands och Västernorrlands län.
Som en grund för analysen har WSP bland annat sammanställt data över trafikflöden i länen, kartlagt befintlig och planerad vätgasverksamhet samt genomfört en rad intervjuer med privata och offentliga aktörer. Dialog runt preliminära förslag har förts inom ramen för arbetsgruppen för vätgas i transportsektorn som drivs genom ett samarbete mellan Förnybart i tanken och Inlandsbanan inom ramen för initiativet Fossilfri konkurrenskraft.
Den 20 juni presenteras resultatet av utredningen vid ett webbinarium inom ramen för arbetsgruppen. Då det finns många bra förslag på placeringar föreslår WSP fem olika vägval för hur uppbyggnaden av vätgastankstationer i Jämtlands och Västernorrlands län kan gå till;
När flera faktorer vägs ihop är det inte bara städer som lyfts fram som strategiskt viktiga för den nya tankinfrastrukturen, utan även mindre orter som Brunflo, Hoting, Ullånger, Docksta, Älvros och Alby.
För mer information:
Anmäl dig till webbinariet den 20 juni via länken
Projekt Förnybart i tanken stöttar omställningen till en fossilfri fordonsflotta med fokus på tung trafik. Projektet finansieras av EU:s regionala utvecklingsfond, Region Jämtland Härjedalen, Länsstyrelsen i Västernorrland, Region Västernorrland och Biofuel Region.
BioFuel Region är en medlemsägd icke-vinstdrivande organisation. Vi bidrar till en fossilfri fordonsflotta och en utvecklad bioekonomi genom att initiera, koordinera och samverka i projekt. Våra medlemmar finns i de fyra nordligaste länen och vi samarbetar med offentlig sektor, näringsliv samt forskning och utveckling. Finansieringen sker via medlemsavgifter, regionala medel och projektmedel och idag arbetar nio personer i Umeå.